Десять особливостей роботи громадського транспорту Варшави:

  • Єдиний електронний квиток, що є дійсним для використання на 170 автобусних та 39 трамвайних маршрутах, двох лініях метро та більшості маршрутів на міських та приміських потягах компаній SKM (Szybka Kolej Miejska), WKD (Warszawska Kolej Dojazdowa) та KM (Koleje Mazowieckie).
  • Категорії квитків – на 20, 75 і 90 хвилин, короткострокові – на одну добу, 3 доби або уїк-енд, на один місяць, довготермінові та групові. Протягом оплаченого квитком часу можна робити будь-яку кількість пересадок у будь-якому виді транспорту – автобус, трамвай, метро чи міська електричка.

  • 20-хвилинний квиток коштує 3.40 PLN (приблизно 0.80 EUR). За проїзд без квитка – штраф 40 EUR.
  • Доходи від продажу квитків надходять безпосередньо до бюджету міста, а не на рахунки перевізників. Компанії-перевізники отримують дохід від замовника послуг – міської адміністрації. Адміністрація платить перевізнику з бюджету. Не за кількість перевезених пасажирів, а за здійснення певної кількості рейсів протягом певного часу. Перевізник має стабільний дохід, який покриває витрати, інвестиції та забезпечує певний прибуток.
  • Вартість проданих квитків (на прикладі минулого року) складає лише 30 відсотків витрат міста з оплати послуг перевізників. Місто субсидує перевезення з бюджету міста, тому перевізники працюють із прибутком.
  • Близько п’яти із 19 млрд. злотих міського бюджету витрачаються на публічний транспорт. Це найбільша стаття витрат для міста, в якому мешкає 1.7 млн. людей. У Варшаві наполегливо працюють для того, щоб мешканці міста не використовували власний автотранспорт для пересування містом.
  • Приватні перевізники здійснюють 30 відсотків автобусних перевезень. Автобуси приватних перевізників – такі ж самі, що й муніципальні, навіть пофарбовані так само. Пасажир не бачить різниці. Приватні підприємці беруть участь у тендерах, які оголошує міська влада. Переможець має запропонувати найменшу ціну, за яку він готовий працювати на міських маршрутах протягом 8 років. Саме завдяки цим тендерам влада розуміє, якою має бути собівартість послуги в муніципального перевізника та має чудовий еталон ефективності роботи транспорту.
  • Більше 50 відсотків усіх перевезень – автобусні. Маршруток майже немає. Будь-який ліцензований перевізник може подати заявку на свій власний маршрут і запропонувати свій власний тип транспортного засобу – наприклад, мінібус. Але в такому разі у нього не буде гарантованого містом контракту. Дохід такого перевізника формується лише від продажу квитків безпосередньо пасажирам. Такі маршрути можуть витримати конкуренцію із маршрутами, охопленими прямими контрактами із мерією, лише якщо ці маршрути не перетинаються.

  • Громадський транспорт ходить чітко за розкладом майже цілодобово. Інтервали руху залежать від періоду робочого дня, дещо збільшені у вихідні чи святкові дні та у нічні години.
  • Квитки на проїзд в міському транспорті Варшави можна придбати у понад 3,9 тисячах пунктів продажу. Невід’ємною частиною системи міського громадського транспорту є утримання інфраструктури зупинок. Витрати на впорядкування, ремонт та миття автобусних і трамвайних павільйонів (а їх понад 1 500 од.), вивезення сміття становить певну суму міського бюджету.

Інформацію взято з джерел: FB